Hopelijk lukt het weer! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Irene - WaarBenJij.nu Hopelijk lukt het weer! - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Irene - WaarBenJij.nu

Hopelijk lukt het weer!

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

26 Oktober 2015 | Mexico, Mexico-stad

Hoi lieve allemaal,

Zo, weer WiFi en een gloednieuwe computer! Eindelijk geïnstalleerd en nu ga ik ervan uit dat mijn blog er geheel op komt :)

En het is al een tijdje geleden dat ik wat heb gepost!! Niet dat er nu zo veel spannends gebeurd ;) Het begint hier nu ook wel 'dagelijks leven' te worden.

Ik ben inmiddels in het antropologisch museum geweest met een gids. Het was leuk om wat meer over de historie van Mexico te leren. Het was wel een laaaaange tour, dus aan het einde was iedereen het wel een beetje zat ;)
Bij dezelfde vrouw heb ik vorige week een presentatie gehad over de 'dia del muerto', de 'dag van de doden'. Dat wordt hier op 1 november gevierd. Ik zal omschrijven zoals ik het begrepen heb en als ik ernaast zit en iemand weet het beter, please correct me :)
Op deze dag worden heel veel 'ofrendas' (altaars) gemaakt. Die maak je voor de mensen die zijn overleden. Dat kan heel specifiek zijn, of heel algemeen. Het idee is dat die dag de 'zielen' van de overledenen even naar de aarde toe komen. De Mexicanen zijn optimistisch, dus ze hebben besloten om dit niet iets engs of verdrietigs te laten zijn, maar om er een feest van te maken!! Er komen allemaal dingen op het offer die de overledenen lekker zou vinden als het een specifiek offer is.
Er zijn wel een aantal dingen wat op ongeveer elk altaar aanwezig is.
Het moet in ieder geval minimaal 3 lagen hebben (hemel, aarde onderwereld), maar bij voorkeur 9 lagen. Er is water aanwezig (de ziel heeft een lange reis gemaakt en heeft dorst!). Fruit (ik geloof vooral sinaasappel), zout (reinigende eigenschap). Er zijn vaak alchoholische dranken aanwezig en schedeltjes van suiker of van chocola. Het eten wat op de altaars ligt wordt niet meer gegeten. Ze gaan ervan uit dat de ziel de smaak eruit heeft gehaald. Er is ook veel rook en aroma zodat de ziel het altaar goed kan vinden. Er zijn veel bloemen en vaak een boog als een soort van 'doorgang' van de ene naar de andere wereld. De elementen aarde, water, lucht en vuur zijn dus vertegenwoordigd. De lucht is natuurlijk lastig weer te tegen, dus zijn er flinterdunne papiertjes met prachtig uitgesneden beelden, vaak van skeletten. Die bijvoorbeeld bier zitten te drinken! Ik zal foto's maken en die hierop zetten als het lukt!. Er is speciaal 'pan' (brood) voor deze dag en bier. Het schijnt dat er op die dag overal waar je komt altaars zijn!! Ik ben benieuwd!! Op 30 oktober mogen alle ouders het altaar op school komen bekijken en hebben de kinderen een Halloween optocht in hun mooie Halloween outfits! :)

Hier is dus ook Halloween. Wat ik ervan begrepen heb is dit niet echt mexicaans. Ook hier komen de zielen naar beneden. Daarom worden vooral kinderen verkleed, zodat deze onherkenbaar zijn voor de zielen. Dit wordt hier ook gevierd met trick or treat!!
En zowel Marit als Nora hebben met hun gehele klas een halloweenparty met het hele gezin! :) Dat is erg gezellig en ik kijk ernaar uit.

Bij Bram zijn werk staan hele mooie, absurde, beelden die ook iets met dia del muero te maken hebben. Wat precies weet ik niet, maar ze zijn erg mooi om te zien. Heel erg gedatailleerd! Allemaal gemaakt van papier mache. Ik zal proberen wat foto's erbij te zetten.

Ik heb ook een ontbijt gehad met alle ouders van Marit haar klas, nou ja, een aantal ouders. Het was leuk om deze mensen te ontmoeten en het was een gezellige ochtend.

En dan ons aller eerste Mexicaanse kinderfeestje!!! Dit was een 'klein' feestje. Wat houdt dat dan in, vraag je je misschien af. Nou, het volgende:
Je kan onbeperkt ijsjes halen, het feestje is in 'frozen' stijl en er hangen dus overal frozenballonnen. Er staat een prachtige frozentaart en de kids zitten klaar voor de show! Jawel, een heuse frozen show, waarin Elsa, Anna, Hans, Kristof, Sven en Hans langs komen om het verhaal uit te beelden. De jarige werd op een leuke manier betrokken bij het verhaal en volgens mij heeft ze van haar feestjes genoten!! Aan het einde is natuurlijk de pinata!! De kinderen sloegen zich een ongeluk op Elsa en ze doken erop toen het snoep er eenmaal uit kwam.
Als cadeautje kregen alle kids een frozen doosje met make-up, spelletje, armbandje en snoepjes. Ik vraag me af of dit niet duurder was dan het cadeautje wat Marit had gegeven ;)

Marit is vrijdag jarig en ook zij heeft natuurlijk een feestje! Afgelopen week is de vrouw langs geweest die alles gaat organiseren. Jaja, er komt een heus iemand langs die alles gaat doen!
Het feestje gaat de 31e plaatsvinden. Er komt een vrouw langs met 2 andere vrouwen die een heuse 'spa' hier gaan creëren. De meiden krijgen roze champagne, manicure, pedicure (inclusief nagellak), make-up, hun haar wordt gedaan (inclusief kroontje) en aan het einde een modeshow!! Er komen 5 vriendinnetjes en het is heeeeeeel erg on-mexicaans om de moeders weer naar huis te sturen, hihi. Het feestje is 4 uur lang.
Dit alles kost........schrik niet....wel 100 hele euro's!!! Er komt dan nog wel de taart bij en een afscheidscadeautje, maar dat is hier ook geen geld! Ik ben zo benieuwd hoe ze dat gaat vinden!!

En onze meiden hebben in een heuse videoclip gefigureerd!!
De moeder van een vriendinnetje van Nora is zangeres (Patylu, wel leuk om te googlen :)). Ze heeft met haar broer een kerstliedje opgenomen en zij had gevraagd of de meiden mee wilden doen in haar videoclip!
Samen met andere kids hebben ze dus mee gedaan met de opname van de clip. Nora moest even wennen in het begin en ik ben benieuwd of dat bruikbaar materiaal is, maar Marit had het gelijk naar haar zin!! De sfeer was erg leuk en gezellig en ik hoop dat dat in de videoclip overkomt! Ze zei dat de clip ergens in november waarschijnlijk uitkomt, dan zal ik de link wel delen.
Die liedjes hoor ik trouwens elke dag, de hele dag ;)

Marit heeft haar eerste 'oefening' gehad van karate. Ze was best zenuwachtig, vooral toen ze zag dat het echte plankjes waren!! Ze moest met haar hand en voet een plankje doorslaan.
Ze werd er als eerste uitgehaald om dit te doen en ze had geen idee hoe zo iets zou verlopen. Maar ze was super stoer en we waren mega trots op haar dat ze het toch maar heeft gedaan!!

En nu we Wifi hebben, kunnen we ook weer skypen!!! Het was fijn om onze familie weer even live te spreken en ik ben bij een heuse vergadering van kamp aanwezig geweest. Heerlijk om er toch een beetje bij te zijn en iedereen even te horen en te zien. En Marit heeft met haar beste vriendinnetje gekletst. Eerst was het even onwennig, maar al snel werden er allerlei dingen bij gehaald en kwamen de giechels en was het weer zoals in Nederland.

Ik kijk heeeeeeeeeel erg uit om weer naar Nederland te komen in december en mijn dagen zijn al lekker vol!! Ik kijk ernaar uit om iedereen weer te knuffel en om van iedereen even live te horen hoe het gaat. Het is toch anders om even ergens lekker te zitten en bij te kletsen dan over de Skype of de whatsapp.
Er is een aftelkalender gemaakt zodat we elke dag een vinkje kunnen zetten!

Ik heb van de week mijn eerste zumba-les gehad. Als het goed is ga ik dat 2x per week doen en het is hier beneden in de algemene ruimte, dus dat is ideaal!!

Ik ben ook nog met Marit naar cirque du Soleil geweest!! Bram was zo lief om heeeeeele goede kaartjes voor ons te kopen, dus we zaten op rij 4!! Heel erg gaaf om weer eens naar een cirque voorstelling te gaan. Marit heeft ook genoten en wilde graag nog een keer!!

Verder is het hier in mexico echt heel erg gewoon om op hoge hakken te lopen!! De meeste vrouwen wankelen over straat en het is duidelijk dat ze niet lekker lopen!! haha
Er lopen zo ontzettend veel 'muchachas' rond, dat ik dat beeld van de schortjes nog zal missen in nederland! Van sommige kinderen hier in het appartement weet ik niet eens hoe de ouders eruit zien, maar wel hoe hun muchacha eruit ziet.

ik vind het lastig om Mexico verder te omschrijven, omdat het inmiddels al zo gewoon is geworden denk ik. We zitten hier nu 2,5 maand, maar het voelt al als langer. Het klimaat is fijn, de mensen zijn vriendelijk en de buurt voelt vertrouwd.
In nederland is het heerlijk als ik straks gewoon water uit de kraan kan drinken, niet meer mijn groente eerst 10 min. desinfecteren en ik na een douche niet nog steeds een vleugje chloor ruik!! En ik hoop dat het haar van de meiden dan weer 'ontgroent' is. Hun haar is namelijk iets groen geworden van het chloor. Maar het magische middel: Ketchup!
Maar de meiden vinden het stinken, dus Nora wil het helemaal niet en Marit heel af en toe.

Zo, nu hebben jullie vast wel weer iets beters te doen, dus ik zal stoppen ;)

Hele dikke kus en knuffel voor iedereen!!


  • 26 Oktober 2015 - 08:58

    Jeannette:

    ha lieverds, wat een heerlijk verhaal weer, Ietje, om het zo achter elkaar te lezen :-)! Ik ben ook blij dat we weer kunnen skypen!! Heeeele lieve knufff voor jullie, mam

  • 26 Oktober 2015 - 09:23

    Maaike:

    Wat een heerlijk verhaal om de maandagochtend mee te beginnen! Genieten! Zin om jou ook een knuffel te geven als je weer in NL bent :)

    Liefs!

  • 26 Oktober 2015 - 20:58

    Margreet:

    Dag lieve familie.Wat fijn om weer zelf nieuws van jullie te kunnen lezen. Via de familietamtam bereikten ons natuurlijk wel berichten maar het is nog leuker om het zelf te lezen en de foto's te zien. wat worden de meiden al groot !!En at en dappere dingen doen ze meg karate en clips ! Echt op avontuur in Mexico met al die bijzondere feesten en beelden.Maar ik kan me ook voorstellen dat het ook een heerlijk vooruitzicht is om weer even alle lieve mensen in nederland te zien. wij hopen jullie dan ook te zien , b.v. met het feest van Sharon en Thijs. Zo te lezen begin jij ookje weg te vinden Irene ! Knap hoor, jij moet toch veel meer zelf oppakken en invullen. Lukt het al met het Spaans om je te redden en bv boodschappen te doen in het Spaands ? We kijken uit naar jullie volgende mails en leven vanuit Amersfoort mee ! Liefs Margreet en Rob

  • 27 Oktober 2015 - 06:32

    Marissa:

    Heerlijk om weer te lezen over jullie leven daar. Klinkt goed allemaal!!! Heerlijk blijven genieten voordat je het weet is het voorbij!!!! Liefs voor jullie

  • 29 Oktober 2015 - 17:13

    Rolonka:

    Wat leuk weer wat van jullie te kunnen lezen! En wat gaat het allemaal goed! Super hoor.
    Lieve groetjes uit s Gravenzande xxxxxxx

  • 30 Oktober 2015 - 22:15

    Margreet:

    Gefeliciteerd met de verjaardag van Marit ! is het een leuk feest geworden ? veelgreoten avn Margreet EN ROB

  • 02 November 2015 - 21:46

    Eugénie:

    Fijn Irene om weer helemaal bij te zijn! Elke week lijkt wel een nieuw avontuur, geniet er van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Irene

Actief sinds 30 Juni 2015
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 13200

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2015 - 25 Augustus 2016

Op avontuur in Mexico!

Landen bezocht: