Tja, wat voor titel..gewoon, een kleine update :) - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Irene - WaarBenJij.nu Tja, wat voor titel..gewoon, een kleine update :) - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Irene - WaarBenJij.nu

Tja, wat voor titel..gewoon, een kleine update :)

Door: Irene

Blijf op de hoogte en volg Irene

10 Februari 2016 | Mexico, Mexico-stad

Hoi lieve mensen,

Afgelopen weekend ben ik met Marit en een klasgenoot en zijn moeder naar Kidzania gegaan. Dat is een soort dorpje voor kinderen.
Bij de ingang krijg je een cheque die je bij de bank in moet wisselen voor Kidzo's. Zo heet het geld daar in het dorp.
Dan kan je in het dorp dingen doen, zoals boodschappen doen, schilderen, op onderzoek uit gaan, boter maken, chocola maken, racen (met heus rijbewijs). Dat kost natuurlijk geld! Als je geld op is, kan je gaan werken. Je kan chirurg zijn, in de ambulance werken, brandweerman/vrouw, verven, voor de krant werken, pakketjes bezorgen en in de winkel werken. Daar kan je dan weer geld mee verdienen en dan kan je weer wat anders leuks gaan doen. Het hele dorp is in kinderformaat nagemaakt en het zijn de echte merken die je ook in de stad ziet. Het is ontzettend reclame en de bedrijven zijn de sponsors, maar het was erg leuk!!! We zijn er van 12.00-18.00 geweest!

En donderdag had ik een gevalletje 'mexico'. Ik zou met 2 moeders afspreken omdat 1 van de moeders veel weet van fotografie. Dus een soort cursus. We hadden om 11.30 uur afgesproken. Ik was zelf al laat, maar toen ik aan het lopen was, stuurde ze, het wordt wat later, 11.45.
Okay, ik was laat, dus dan zou ik mooi op tijd zijn, dus besloot om toch maar te lopen. Nou, je voelt hem vast al aankomen...... Om 11.45 komt er een berichtje dat het nog later wordt.....De ander had inmiddels al aangegeven dan niet meer te komen omdat ze om 1.00 weer weg moest.
Daar zat ik met mijn goede gedrag en mijn fototas in het park!! haha
Het ging uiteindelijk helemaal niet meer door!! Toen heb ik iemand gebeld uit mijn appartementencomplex of zij zin had in lunch en dat wilde ze wel. Dus heb ik uiteindelijk nog gezellig met haar gegeten! :)
Daar trouwens nog bijna mijn telefoon kwijtgeraakt omdat ik die op het toilet had laten liggen. Nog geen 2 min. later was hij weg!!! Gelukkig bleek hij op de mannen w.c. nog te liggen, w.s. iemand die toch merkte dat ernaar gezocht werd. Pffffew!!!

Als ik nu door mexico loop, vraag ik me zo af hoe iedereen het hier uit Nederland zou vinden. Het is voor mij nu al zo gewoon, de drukte, de reclame geschilderd op de muur, de hoge gebouwen, de enorme winkelcentra, het spaans om mij heen, de slechte wegen, de geuren, kleuren.
Ik zal proberen binnenkort een foto-impressie te geven van de omgeving waar ik woon om jullie een beetje een beeld te geven.
Het is raar hoe dat werkt met je geheugen. Je raakt er aan gewend en ik weet eigenlijk niet meer zo goed hoe het in het begin voelde toen ik hier rond liep.

Ik ben ook voor het eerst in contact gekomen met de gezondheidszorg hier. Niets bijzonders, gewoon check up bij de internist.
Om daar een afspraak te maken dat was al een heel gedoe. Ik had Estrella gevraagd of zij wilde bellen voor mij. Toen had ik het verkeerde nummer, en uiteindelijk had ik de afspraak op maandag.
Gelukkig was Estrella zo slim om het adres ook te vragen. Op maandag ruim op tijd vertrokken omdat ik al aan zag komen dat ik het niet gelijk zou vinden.
Uiteindelijk was het adres niet helemaal goed en moest ik nog even naar een ander gebouw lopen. Maar het kwam allemaal goed en ik ben ongeveer 30 min bij de arts geweest. Ik liep weg en werd achterna gerend omdat ik nog moest betalen. Oh ja, oeps!!
Het bleek 1400 pesos (rond de 80 euro) te zijn.
De volgende dag op zoek naar een laboratorium om mijn bloed te laten checken. Pfffff, ik was nuchter en heb er wel 30 min. over gedaan om hem te vinden!!
Ook daar moest ik zelf afrekenen. En wel het bedrag van: 4700.- pesos!!!!
Dat is meer dan 250 euro!!! Je betaalt daar per test en dat is dus behoorlijk duur! Als een half uur bij een arts zelfs goedkoper is!
Ik weet niet of het in NL ook zo duur is..... Dat is wel een nadeel dat alles naar de zorgverzekeraar gaat, ik heb eigenlijk niet een goed beeld van wat dit in NL zou kosten. Maar het leek mij erg duur!!

Wat is het in NL toch makkelijk dat je een huisarts hebt die je ergens naar toe stuurt als je naar een specialist moet. Hier moet je je eigen specialisten verzamelen en via via aan de goede komen.

We hebben trouwens een nieuwe poging voor de 'mammarazzi' morgen. Ben benieuwd of het nu wel door gaat!! haha

Hele dikke knuffel,
Irene

• 10 Februari 2016 - 18:20

Nadine:

Wat een verhaal weer buuf! We proberen ons een voorstelling te maken maar dat is best lastig, hihi. Wil je ook eens een filmpje erop gooien? Wat heerlijk dat het zo gaat wennen! Het altijd maar sneller en sneller hier in in het westen, wat een contrast bij jullie daar! Hele dikke knuffel terug! Meiden missen Marit en Nora, dan komt er ineens een hele diepe zucht en zeggen ze: Waren Marit en Nora maar hier...ahhh!

• 11 Februari 2016 - 15:16

Jeannette:

Heerlijk verhaal, lieve dochter! En ik ben zo trots, als je iets niet meteen kunt vinden ga je "gewoon" iets verzinnen dat 't wel lukt. Ik kan niet wachten om jullie huis en Mexico in 't echt te zien en jullie te knuffelen <3 <3 <3 <3 !